overzicht artikelen

Minder suiker in 30 dagen: Stap 1

Heb jij al eens bewust minder suiker geconsumeerd? Vast wel, maar hoe lang hield je dat vol? Mogelijk stonden, vooral de verborgen suikers, al vrij snel weer op het menu. Het is ook lastig! Kun je nagaan hoe moeilijk het is voor jouw klanten, als je adviseert ‘te stoppen met suiker’ voor een gladde en stralende huid?

De reden dat we via het KIVH deze challenge met jou aan willen gaan? Om zelf te ervaren hoe het is voor jouw klanten als je adviseert hun voedingspatroon aan te passen.

Je zult merken dat gedragsverandering op de lange termijn best moeilijk is. We zijn benieuwd hoe het jou vergaat. Een maand lang. Hoe pak je het aan? Waar loop je tegenaan? Hoe voel je je? 

Van suiker junkie naar suikerarm

Als we ons gedrag of dat van de klant willen veranderen zijn we er niet binnen één dag. Volgens het ‘Stages of change’ model bestaat gedragsverandering uit vijf fasen. Fase 1 is de precontemplatie fase. Dit is de fase waarin je nog niet bereid bent om te veranderen. Wellicht wil je meedoen met de challenge. Maar wat ga je daarna doen? Doel van deze fase is bewustwording creëren.

Dat teveel suiker niet goed voor je is weten we allemaal wel. Teveel suiker is gerelateerd aan overgewicht, diabetes, hart- en vaatziekten, oogaandoeningen, nierafwijkingen, een slecht gebit en huidaandoeningen. Maar wat is teveel suiker en wat doet het op de lange termijn met de (huid)gezondheid?

10.000 suikerklontjes per jaar

Gemiddeld krijgt één persoon nu bijna 30 suikerklontjes, ofwel 110 gram suiker per dag binnen. Omgerekend is dat meer dan 10.000 suikerklontjes (á 40 kilo) per jaar. De meeste mensen denken gemiddeld slechts 40 gram suiker per dag binnen te krijgen. Dit komt overeen met 10 klontjes. De WHO adviseert niet meer dan 10% van het aantal kilocalorieën dat je binnenkrijgt te laten bestaan uit suiker. In Nederland geldt geen maximale hoeveelheid suiker per dag, maar dat het roer om moet is wel duidelijk. 

‘Van suiker krijg je rimpels’

Een veelgehoorde uitspraak, maar is dit ook zo? Er zijn wel enkele associaties gevonden tussen suiker en huidveroudering, maar we hebben het dan nog niet over oorzaak en effect. Er zijn ook studies die aantonen dat een gecontroleerde bloedsuikerspiegel de productie van geglycolyseerd collageen met 25% kan verlagen, maar of dit ook voor minder rimpels zorgt is slechts nog een aanname (Cao et al.)

De onderliggende mechanismen zijn gerelateerd aan stoffen die ontstaan na glycatie. Glycatie is de reactie van kleine suikermoleculen (voorbeeld glucose en fructose) met een eiwit (aminozuur). De stoffen die hierdoor ontstaan, de zogeheten AGE’s (Advanced Glycation End products), zijn schadelijk voor de huid. AGE’s krijgen we ook via de voeding binnen. Ze ontstaan na bepaalde voedselverwerkingmethoden, zoals grillen, braden en bakken. Ze zijn bruin, knapperig en geven onze voeding een lekkere smaak. Producten die veel AGE’s bevatten zijn bijvoorbeeld gebakken aardappelen, cola, tosti’s en wafels. 10% van deze AGE’s komen in het bloed terecht. AGE’s doen meer kwaad dat goed. Bij teveel verliest de huid haar gladde textuur, stevigheid en elasticiteit, rimpels nemen toe, de huid wordt dof en de beschermende functie neemt af.

Wil je weten wat AGE’s nu precies doen in het lichaam en wat je eraan doet om dit zoveel mogelijk te voorkomen? Volg dan de geaccrediteerde opleiding ‘Voeding, suppletie en huidveroudering’ die maandelijks start. Klik hier voor meer informatie en om aan te melden. 

Naar opleidingen

Acne verergert mogelijk door suiker

Vaak zien we dat suiker en koolhydraten ook als boosdoener worden gezien als het gaat om acne. Suiker en koolhydraten veroorzaken geen acne, maar ze kunnen mogelijk wel indirect invloed hebben op de proliferatie van keratinocyten. Dit is één van de onderliggende mechanismen voor het ontstaan van acne. Er zijn diverse laboratoriumonderzoeken gedaan naar dit mechanisme en de rol van suikers en hormonen daarbij.

Wil je exact weten hoe het nu zit met suiker en acne? Op 19 april introduceren we de opleiding ‘Voeding, suppletie en acne’. Klik hier voor meer informatie en om je in te schrijven. 

Naar opleidingen

Stap 1: Stop met snoepen

Teveel suiker is niet goed voor je, maar dat is met zoveel dingen. In plaats van het rigoureus elimineren van suiker kunnen we veel beter kijken naar het volledige voedingspatroon. We ontkomen er niet aan om suiker binnen te krijgen. Het zit in zoveel voedingsmiddelen. De komende weken nemen we je mee in hoe jij en jouw klanten stap voor stap kunnen minderen met suiker. Stap 1 lijkt heel simpel, maar is het niet. Neem er dan ook de tijd voor. Probeer in ieder geval door de weeks te stoppen met snoepen en het in het weekend te beperken tot 1x. 

Praktisch: stop met koek, snoep, chips, gebak, maar ook met frisdranken (ofwel puur suikerwater). Vervang deze door groentesnacks, noten, water, thee en koffie (zonder suiker).

Een stapje verder

Probeer stap 1 in ieder geval een week vol te houden en je wat meer te verdiepen in waar je het voor doet. Stel ons vooral vragen, we beantwoorden ze graag en we geven je via Instagram praktische tips en adviezen. Heb je stap 1 eenmaal onder de knie? Dan gaan we een stapje verder, namelijk het minderen van snelle verborgen suikers. In week 2 meer hierover. 

Wil je meer leren over voeding en de huid? Volg dan onze geaccrediteerde online opleidingen!