overzicht artikelen

Hoe zorg ik voor een collageen boost? (Deel 2)

Auteur: Lara den Ouden

In het eerste deel van deze artikelreeks vertelden we je meer over wat collageen precies is en waarin je het kunt vinden. Daarnaast bespraken we voor welke vorm je het best kunt kiezen áls je supplementen wilt inzetten en waarom.
Gehydrolyseerd viscollageen kwam als beste uit de test. Maar hoe kun je ervoor zorgen dat je dit via supplementen zo goed mogelijk binnenkrijgt? En waar moet je nu eigenlijk op letten als je overweegt een supplement te gebruiken of adviseren als aanvulling op de voeding? In dit tweede deel geven we antwoord op deze en andere vragen, zodat je vandaag nog met deze informatie verder kunt.

Even kort herhalen

Eerder vertelden we al dat diverse onderzoeken bevestigen dat gehydrolyseerd viscollageen, variërend tussen de vijf en tien gram per dag, de beste resultaten laten zien als het gaat om het vertragen van huidveroudering en het verbeteren van de huid. Ook vertelden we dat de capaciteit om collageen aan te maken al afneemt met zo’n 1,5% per jaar vanaf de leeftijd van ongeveer vijfentwintig jaar en dat diverse factoren, zoals overmatige blootstelling aan uv-straling en een ongezond voedingspatroon dit proces kunnen versnellen. Het is dus zaak om zoveel mogelijk uit de zon te blijven en ervoor te zorgen dat je de huid van de juiste voedingsstoffen voorziet om de huid te blijven voeden. Je zou ervoor kunnen kiezen om de natuur een handje te helpen en supplementen in te zetten, zodat je het proces van huidveroudering zoveel mogelijk vertraagt wordt en de huid haar stevigheid behoudt.

Meer weten over de rol van voeding en voedingstekorten bij specifieke huidindicaties? Klik dan HIER voor onze geaccrediteerde opleidingen.

Naar opleidingen

Hoeveel collageen heb je nodig?

Er bestaan tal van supplementen en adviezen lopen nogal uiteen. We kunnen ons voorstellen dat je door de bomen het bos niet altijd meer zien. Wij helpen je graag met de juiste adviezen die gebaseerd zijn op wetenschappelijk onderzoek en met de juiste nuance. 

Allereerst is het goed om te vertellen dat de hoeveelheid collageen die per dag nodig is om zichtbaar resultaat te behalen afhankelijk is van de vorm. Kies altijd voor een gehydrolyseerde vorm. De collageeneiwitten zijn dan als het ware al in kleinere stukjes  geknipt, waardoor het makkelijker opgenomen kan worden door het lichaam. Deze kleinere stukjes collageen worden collageen di- of tripeptiden genoemd. Het onderzoek dat wij eerder al aanhaalden laat zien dat de resultaten met gehydrolyseerd viscollageen het best zijn als er tussen de vijf en tien gram per dag aangehouden wordt, afhankelijk van de mate van huidveroudering en collageenconcentratie in het lichaam. En andere studie toonde aan dat tien gram Peptan® per dag resulteert in minder afbraak van collageen in de huid. Na drie maanden was de afbraak van collageen verminderd met maar liefst -31% (Asserin et al., 2015b). In vergelijking met andere studies is deze studie het grootst en meest betrouwbaar. Bovendien geeft het onderzoek de meeste positieve resultaten voor de huid. Een ander onderzoek bevestigt de resultaten en laat zien dat de werking van collageen dosisafhankelijk en leeftijdsafhankelijk is. Bovendien zou een hogere dosering meer gezondheidsvoordelen met zich meebrengen, zoals voor de botdichtheid, spiermassa en lichaamssamenstelling (Jendricke et al., 2019) (Zdzieblik et al., 2015). Kijkend naar deze onderzoeken is het beste advies om voor gehydrolyseerd viscollageen te kiezen en vanaf 30 jaar 10 gram per dag te adviseren.  Deze dosering is effectief en veilig bevonden bij gezonde mensen. Hoewel deze onderzoeker veelbelovend lijken, moet gezegd worden dat ze niet onafhankelijk zijn. Meer onderzoek en bewijs uit de praktijk is nodig om bovenstaande bevindingen te bevestigen. 

Op welke manieren kun je collageen suppleren?

Sticks, capsules, potten poeder, vloeistoffen en ga zo nog maar even door. De markt is groot en supplementen met collageen vind je in allerlei vormen, maten en soorten. Het lijkt wel of iedereen met supplementen werkt en je niet achter kunt blijven. Maar als je met supplementen wilt werken, zorg dan dat je het weloverwogen doet. Voor welk type kun je nu het best kiezen? En waarom? Wat we hierover kunnen zeggen is dat er een aantal zaken zijn waar je op moet letten bij het aanschaffen van een supplement. 

  1. Kies voor een supplement dat ingrediënten bevat met een synergetische werking:
    Zorg ervoor dat je producten kiest waarvan de ingrediënten elkaars werking versterken. Dit kan ervoor zorgen dat de kwaliteit van het product wordt geoptimaliseerd en/of dat de ingrediënten optimaal hun werk doen in het lichaam. Zo wordt vitamine E idealiter aan een supplement toegevoegd tegen oxidatie, ofwel achteruitgang van de andere ingrediënten. En eerder gaven we al aan dat onder andere vitamine C essentieel is voor de synthese van collageen. Kies dus altijd voor een supplement dat rijk is aan zowel collageen als vitamine C. Bovendien versterken vitamine C en E ook elkaars werking. Een collageen supplement bevat dus idealiter ook vitamine C én E.
  2. Kies voor een supplement dat per dagdosering wordt verpakt:
    Misschien wel de meest belangrijke tip die we je kunnen geven is om bij voorkeur te kiezen voor een supplement dat wordt verpakt per dagdosering. Je wilt immers dat de ingrediënten hun werk kunnen blijven doen. Wanneer een product namelijk voor langere tijd wordt blootgesteld aan warmte, zuurstof of licht zal de werkzaamheid van specifieke ingrediënten, zoals vitamines en carotenoïden drastisch afnemen. Collageen is echter wel stabiel, maar idealiter wordt collageen gecombineerd met antioxidanten, zoals vitamine C om de aanmaak van collageen te stimuleren. Kies dus niet voor een pot of zak die dagelijks opengaat, maar denk aan een licht- en luchtdichte stick, sachet of blister. Op die manier ga je achteruitgang van gevoelige ingrediënten tegen en zorg je ervoor dat je waar krijgt voor je geld. Bonustip: bewaar producten niet in de badkamer of in een keukenkast naast de oven, maar op een koele en droge plek, zoals de voorraadkast of kledingkast.
  3. Kies voor een supplement dat vrij is van hulpstoffen:
    Hulpstoffen zijn stoffen die aan een product worden toegevoegd om het bijvoorbeeld meer volume te geven, of een lekkere smaak of geur, of om ervoor te zorgen dat tabletten goed hard worden en capsules beter kunnen worden afgevuld. Een hulpstof wordt in het fabricageproces aan een product toegevoegd om de eigenschappen ervan te verbeteren of het eindproduct aantrekkelijker te maken. Niet alle hulpstoffen zijn schadelijk voor het lichaam, maar er zijn stoffen die je liever niet dagelijks binnen wilt krijgen. Denk aan titaniumdioxide (E-nummer E 171), dat vaak aan tabletten toe wordt gevoegd voor een mooie witte kleur. Titaniumdioxide is in Frankrijk al verboden om toe te voegen aan supplementen, maar zit nog steeds in veel supplementen die je in Nederland kunt kopen. Check altijd goed de ingrediëntenlijst en kies voor een supplement dat zo min mogelijk hulpstoffen bevat.
  4. Kies voor een collageen poeder en geen drankje:
    Of je voor een drankje of poeder kiest maakt wel degelijk uit als er ook vitamines en andere gevoelige ingrediënten in het product zitten. Vaak is dit wel het geval, bijvoorbeeld vitamine C. Deze vitamine is erg gevoelig voor oxidatie, ofwel achteruitgang. Sommige ingrediënten kunnen deze oxidatie versnellen. In een vloeistof met collageen, vitamine C en zink, zorgt zink bijvoorbeeld voor een aanzienlijke daling in de stabiliteit van vitamine C. Er zijn ook ingrediënten die de stabiliteit van vitamine C juist kunnen bevorderen. Maar over het algemeen treedt in een vloeistof interactie op, wat de formule niet ten goede komt. Een droog poeder (mits goed verpakt per dagdosering) is veel stabieler en bevat waarschijnlijk dus bij gebruik nog steeds wat er op de verpakking staat. Let op, dit is niet het geval bij poeder in een grote pot of zak.

Conclusie

Kortom, als je ervoor kiest om supplementen in te zetten als aanvulling op een volwaardig en gevarieerd voedingspatroon, adviseren we je altijd een supplement te gebruiken dat per dagdosering wordt verpakt. Zet je collageen in, dan is gehydrolyseerd viscollageen het meest aan te raden, omdat dit het beste wordt opgenomen en volgens onderzoekers grotendeels overeenkomt met de menselijke vorm collageen. Let goed op of het supplement ook vitamine C en E bevat en in de juiste hoeveelheden. Houd voor gehydrolyseerd viscollageen vijf tot tien gram per dag aan. Dit past simpelweg niet in een capsule of tablet. Om aan 10 gram collageen te komen heb je dan al snel 5-10 capsules of tabletten per dag nodig. Bovendien zitten er idealiter nog andere ingrediënten in het product. Een los poeder per dagdosering verpakt in een stick of sachet is dan de beste optie. Een drankje daarentegen zorgt voor interacties wat de stabiliteit van veel ingrediënten, zoals vitamine C niet te goede komt. Wil je collageen supplementen gebruiken of adviseren? Ga dan op zoek naar een complete formule met 10 gram collageen en andere actieve ingrediënten die een synergetische werking hebben, verpakt per dagdosering. En vergeet daarnaast ook niet hoe belangrijk het is om een gezond leefstijl te hanteren en een gezond voedingspatroon na te leven. Dit is de basis en daar kun je al heel veel meer bereiken!

Literatuurlijst

  1. Asserin, J., Lati, E., Shioya, T., & Prawitt, J. (2015b). The effect of oral collagen peptide supplementation on skin moisture and the dermal collagen network: evidence from an ex vivo model and randomized, placebo‐controlled clinical trials. Journal of Cosmetic Dermatology, 14(4), 291–301. https://doi.org/10.1111/jocd.12174
  2. Jendricke, P., Centner, C., Zdzieblik, D., Gollhofer, A., & König, D. (2019). Specific Collagen Peptides in Combination with Resistance Training Improve Body Composition and Regional Muscle Strength in Premenopausal Women: A Randomized Controlled Trial. Nutrients, 11(4), 892. https://doi.org/10.3390/nu11040892
  3. Zdzieblik, D., Oesser, S., Baumstark, M. W., Gollhofer, A., & König, D. (2015). Collagen peptide supplementation in combination with resistance training improves body composition and increases muscle strength in elderly sarcopenic men: a randomised controlled trial. British Journal of Nutrition, 114(8), 1237–1245. https://doi.org/10.1017/s0007114515002810

Wil je weten wat de bewijskracht is achter dit artikel en wil je weten hoe je zelf het beste wetenschap kunt interpreteren. Dan nodigen we je uit om onze opleidingen te volgen. Daarin leer je stap voor stap hoe je dit doet, wat je tegen jouw klanten zegt én wanneer je samenwerkt met andere disciplines voor een optimaal resultaat.