overzicht artikelen

Je hoeft niet 30 mandarijnen op een dag te eten voor collageen aanmaak!

Auteur: Liza Koppen

Wist je dat vanaf het 30ste levensjaar het vermogen om collageen aan te maken met 1,5% afneemt en de collageenconcentratie met 1% per jaar afneemt. Collageen wordt hedendaags veel toegevoegd aan bijvoorbeeld crèmes, echter is het molecuul te groot om de huid (dermis) van buitenaf te bereiken en raden wij het gebruik van een collageen supplement aan. Veel verschillende collageensupplementen zijn op de markt te vinden, maar waar moet je nou op letten? In dit artikel vertellen we je er meer over. 

Huidveroudering is iets waar ieder mens mee te maken krijgt, denk aan fijne lijntjes, rimpels en een droge huid. Huidveroudering wordt veroorzaakt doordat de hoeveelheid collageen, (dat zich in de dermis bevindt,) afneemt naarmate men ouder wordt. Factoren zoals stress, roken, alcohol inname en blootstelling aan UV-licht versnellen dit proces. Collageen is een eiwitsoort die zorgt voor een stevige en flexibele huid, en komt van nature voor in ons lichaam. Collageen is dus erg van belang voor ons!

Hoe houd ik mijn collageen op peil?
Als collageen zo van belang is bij het houden van een stevige en flexibele huid, wat kun je dan doen om het niveau op peil te houden? Collageen komt als zodanig nauwelijks voor in onze voeding. Het lichaam kan, onder invloed van vitamine C, zelf beperkt collageen aanmaken. Je moet dus o.a. voldoende vitamine C innemen om een gezonde huid te krijgen of houden. Met 80 mg vitamine C per dag (2-3 mandarijnen) wordt de aanmaak van collageen al gestimuleerd. Maar onderzoek wijst uit dat de huid extra beschermd kan worden tegen zonschade, en dus collageenafname, bij doseringen vanaf 1000 mg vitamine C per dag. Om deze hoeveelheid te behalen zou je minimaal 30 mandarijnen per dag moeten eten, niet helemaal realistisch, maar het kan ook anders!

Meer weten over de rol van voeding bij het huidverouderingsproces? Zie KIVH voor geaccrediteerde opleidingen.

Naar opleidingen

Welke type collageen is het best?
Naast voeding kunnen supplementen worden ingenomen. Op de markt zijn verschillende collageen-supplementen beschikbaar, uit verschillende bronnen. De beste opname door het lichaam vindt plaats bij collageen in gehydrolyseerde vorm, dit zijn hele kleine opneembare deeltjes, en met een laag moleculair gewicht. Viscollageen heeft de beste wetenschappelijke resultaten. Na inname worden deze deeltjes afgebroken tot losse aminozuren en maakt het lichaam hier collageen van, in het type en op de plek waar het nodig is.

Dit helpt jou je collageen op peil te houden.
Ben je op zoek naar een collageen-supplement dat voldoet aan de belangrijkste voorwaarden voor goede opname en van hoge kwaliteit is? Zorg dan dat het supplement:

  • 10 gram gehydrolyseerd viscollageen per dagdosering bevat;
  • een stabiele vorm van collageen bevat, zodat het goed kan worden ingenomen in combinatie met de andere ingrediënten;
  • ca. 1000 mg vitamine C, in de zuurvrije vorm bevat, voor het extra stimuleren van collageenaanmaak en beschermen tegen UV-schade;
  • er bij de productie van de viscollageen aandacht is voor duurzame visserij.

Wat moet je onthouden?
Collageen is een belangrijke stof voor een gezonde huid. Het lichaam maakt dit zelf aan, waarbij de hoeveelheid afneemt met de levensjaren. Gelukkig kun je de collageenaanmaak met vitamine C uit voeding stimuleren. Naast voeding kun je supplementen nemen, waarbij viscollageen de beste vorm is. Zorg er bij de keuze voor een supplement wel voor dat het voldoet aan alle eisen voor een goede collageen-opname!