overzicht artikelen

Vitamine C is cruciaal voor een gezonde huid.

Auteur: Liza Koppen

90% van huidveroudering wordt veroorzaakt door Uv-straling. Kenmerken van huidveroudering zijn onder andere vorming van rimpels, pigmentatie en een droge huid. Verder kunnen knobbeltjes op de huid ontstaan, wat een teken van vitamine C tekort kan zijn. Wist je dat vitamine c helpt beschermen tegen invloeden van vervuiling en zonlicht? In dit artikel vertellen we meer over het belang van vitamine C en huidverbetering.

Wat is de rol van vitamine C en het lichaam?
Diverse groenten en fruit bevatten vitamine C, denk aan paprika’s, sinaasappelen en aardappelen. Ondanks dat deze vitamine makkelijk verkrijgbaar is, is de vitamine C inname in Nederland erg laag. 95% van de bevolking haalt de dagelijks aanbevolen hoeveelheid van 250 gram groenten niet. Dit zou kunnen betekenen dat veel mensen ook de aanbevolen hoeveelheid vitamine C niet behalen. Naast knobbeltjes op de huid, zijn broze haren, slechte wondgenezing en vermoeidheid klachten van te weinig vitamine C in de voeding. Verder is de huid het laatste orgaan waar vitamines naartoe gaan (om te overleven). Dus bij te weinig inname neemt de vitamine C-concentratie in de huid af. Naast deze effecten op de huid heeft vitamine C ook belangrijke functies in het lichaam, namelijk het ondersteunen van het energieniveau, het behouden van sterke botten en een goede weerstand. Concluderend kan worden gezegd dat vitamine C onmisbaar voor het lichaam is.

Vitamine C en de huid. 
Vitamine C bevindt zich in verschillende huidlagen (dermis en voornamelijk de epidermis) en helpt de cellen beschermen tegen oxidatieve schade door UV-straling. Door huidveroudering en UV-straling neemt de hoeveelheid vitamine C in de huid af. Het lichaam maakt zelf geen vitamine C aan en moet deze uit andere bronnen halen zoals groenten, fruit of suppletie. Naast de hierboven genoemde effecten geeft vitamine C, bij de juiste concentratie in combinatie met vitamine E, een verlaagd risico op rimpels. Vitamine C werkt namelijk als anti-oxidant voor vitamine E en brengt deze weer in een actieve/werkende vorm. Het is dus belangrijk dat vitamine C dagelijks wordt aangevuld!

Meer weten over vitamine C, waar je op moet letten en de rol bij huidveroudering? Neem dan een kijkje bij de opleidingVitamine C en de huid’.

Naar opleidingen

Welke vorm vitamine C in suppletie wordt aangeraden?
Naast de aanbeveling van het dagelijks behalen van minimaal 250 gram (liefst meer) groenten op een dag kunnen supplementen worden ingezet als aanvulling op de voeding. Interventiestudies hebben uiteenlopende doseringen gebruikt, tot wel 1000-3000 mg. Mogelijk zijn doseringen van 1000 mg of lager al voldoende voor het hoogst haalbare resultaat. En op welke vorm moet je dan letten? Ascorbinezuur wordt veel gebruikt bij suppletie, echter is ascorbinezuur (zoals de naam al zegt) zuur en kan in doseringen van 1000 mg en hoger een aanval zijn op de maag en darmen. Kies daarom altijd voor de gebufferde (ofwel niet zure) vorm van vitamine C, bijvoorbeeld: calcium ascorbaat.

Wat moet je onthouden? 
Vitamine C is een belangrijke stof voor het lichaam en de huid. Het lichaam maakt dit niet zelf aan, waardoor vitamine C uit voeding en eventueel aanvullende suppletie moet worden gehaald. Vitamine C in combinatie met vitamine E heeft een synergetische werking, waarbij ascorbaat de beste vorm is.