overzicht artikelen

Vitamine C & Vitamine E tegen huidveroudering

Auteur: Lara den Ouden

De warme zomermaanden maken plaats voor de gezellige en sfeervolle herfstdagen.
Na onze huid toch een beetje uitgeput te hebben in de zomer beginnen we nu massaal aan de wederopbouw van dit kwetsbare orgaan. Topische behandelingen worden ingezet om de schade veroorzaakt door overmatige blootstelling aan uv-straling te herstellen en ook de crèmes en serums worden uit de kast getrokken om de schade te beperken. Maar wist je al dat vitamine C en vitamine E in orale vorm een gouden duo vormen als het aankomt op het vertragen van huidveroudering? Hoe dit zit en wat het geheim hierachter is lees je in dit artikel.

Wat zegt de wetenschap?

Observationele studies tonen aan dat hogere gehaltes vitamine C in de voeding worden geassocieerd met een betere huidconditie. Onderzoekers hebben namelijk gevonden dat het naleven van de richtlijnen ’Goede voeding’ van De Gezondheidsraad significant geassocieerd wordt met minder rimpels bij vrouwen (Mekić et al., 2019).

Een voedingspatroon rijk aan fruit werd geassocieerd met een afname van het rimpeloppervlak met 3,2 procent. De onderzoekers stellen dat de vitamines in een gezond voedingspatroon bescherming bieden tegen huidveroudering. Ook stimuleren ze de collageenproductie, waardoor huidveroudering vertraagd wordt en de huid haar elasticiteit langer behoudt. (Purba et al., 2001)

Meer weten over de rol van voeding en voedingstekorten bij specifieke huidindicaties? Klik dan HIER voor onze geaccrediteerde opleidingen.

Naar opleidingen

Vrije radicalen

Overmatige blootstelling aan uv-licht veroorzaakt een verlaging van het vitamine C gehalte in de huid. De ernst hiervan is afhankelijk van de intensiteit en de duur van deze blootstelling. De daling van het vitamine C gehalte in de huid komt doordat er bij blootstelling aan uv vrije radicalen gegenereerd worden. Deze veroorzaken schade aan de huid. Doordat vitamine C in de huid een neutraliserende functie heeft bij het vrijkomen van deze chemicaliën, biedt de in wateroplosbare vitamine in dit soort situaties bescherming en vermindert het tevens uv-beschadiging aan de huid.

Vitamine C & Vitamine E; het Gouden duo?

Nu horen we je denken: “maar wanneer komt vitamine E dan van pas?” Dat leggen we je graag uit aan de hand van een nogal scheikundig verhaal. Vitamine C en Vitamine E geven namelijk beide elektronen af waardoor de hoeveelheid vrije radicalen in de huid afneemt. Tegelijkertijd nemen hierdoor ook de gehaltes vitamine E en vitamine C in de huid af waardoor deze direct aangevuld moeten worden in de vorm van orale suppletie of via de voeding.  Geoxideerde vitamine E wordt als het ware gerecycled door andere antioxidanten, waaronder vitamine C. Zo houden ze elkaar actief en hebben ze zogezegd een synergetische werking. Onderzoek bevestigt ook dat de beschermende effecten van vitamine C suppletie alleen significant zijn als er ook vitamine E in het supplement zit.

Hoe zorg ik ervoor dat ik voldoende vitamine C & vitamine E binnenkrijg?

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine C is in Nederland voor zowel mannen als vrouwen vastgesteld op 75 mg per dag. Voor vitamine E bedraagt dit voor mannen 13 mg en voor vrouwen 11 mg. Het is dus van belang om ervoor te zorgen dat deze hoeveelheid elke dag behaald wordt als je maximaal wilt profiteren van de voordelen. Voedingsbronnen van vitamine E zijn met name plantaardige oliën, noten en zaden, vette vis en eieren. Vitamine C vind je voornamelijk in fruit, groenten en aardappelen. 

Vitamine E is een een vet-oplosbare vitamine. Dit wil zeggen dat deze micronutriënt beter wordt opgenomen in combinatie met een vet product, denk hierbij aan avocado of zalm bijvoorbeeld. Vitamine C daarentegen is een in-wateroplosbare vitamine en wordt beter opgenomen in combinatie met vocht. Denk hierbij aan een bouillon of smoothie met je favoriete vruchtensap.

Conclusie

Vitamine C heeft een bewezen beschermende werking als het aankomt op schade aan de huid veroorzaakt door overmatige blootstelling aan uv-straling en kan ervoor zorgen dat huidveroudering vertraagd wordt.
Door vitamine C met vitamine E te combineren zorg je ervoor dat deze micronutriënten elkaar actief houden en elkaars werking versterken. Het is dus van belang om je iedere dag aan de ADH van zowel vitamine E als vitamine C te houden om maximaal te kunnen profiteren van hun antioxiderende werking. Kies wat vaker voor plantaardige oliën en vetten of voeg wat vaker groente of fruit aan je maaltijd toe.

 

Literatuurlijst

  1. Mekić, S., Jacobs, L. C., Hamer, M. A., Ikram, M. A., Schoufour, J. D., Gunn, D. A., Kiefte-de Jong, J. C., & Nijsten, T. (2019). A healthy diet in women is associated with less facial wrinkles in a large Dutch population-based cohort. Journal of the American Academy of Dermatology, 80(5), 1358–1363.e2. https://doi.org/10.1016/j.jaad.2018.03.033
  2. Purba, M. B., Kouris-Blazos, A., Wattanapenpaiboon, N., Lukito, W., Rothenberg, E. M., Steen, B. C., & Wahlqvist, M. L. (2001). Skin Wrinkling: Can Food Make a Difference? Journal of the American College of Nutrition, 20(1), 71–80. https://doi.org/10.1080/07315724.2001.10719017