overzicht artikelen

Voor wie werkt een supplement voor huidverbetering?

Auteur: Lara den Ouden

Supplementen kunnen jou helpen de doelen te bereiken die je hebt als het aankomt op huidverbetering. Op het grootste online platform genaamd social media belooft het ene merk nog mooiere dingen dan zijn concurrent. Je hebt al een aantal potentiële kanshebbers op het oog en toch kun je maar geen definitieve beslissing nemen. Je wil immers wel waar voor je geld én je wil je klant zo goed en eerlijk mogelijk adviseren. In dit artikel vertellen we jou wanneer je een supplement het best in kunt zetten en welke aandachtspunten er zijn.

Back to basic

Je kunt het lichaam als een soort auto zien; wanneer je wil dat de auto start zul je ervoor moeten zorgen dat hij voorzien is van brandstof. Dit werkt ook zo met het lichaam. Om alle processen draaiende te houden is het nodig om het lichaam de stoffen te bieden die deze motor ondersteunen. Dit kan in de vorm van macronutriënten, waaronder koolhydraten en vetten. Deze leveren het lichaam energie. Maar ook micronutriënten waaronder vitamines, mineralen en andere componenten zijn nodig om het lichaam goed te laten functioneren. Veel menselijke cellen zijn namelijk opgebouwd uit verschillende vitamines, mineralen en spoorelementen. Wij mensen moeten micronutriënten uit voeding halen omdat ons lichaam het grootste deel van de vitamines en mineralen niet zelf kan produceren. Vitamines zijn onder andere nodig voor een goede immuunfunctie en voor spelen een belangrijke rol bij bijvoorbeeld het stollingsproces van bloed. De mineralen zijn van belang bij groei, vochtbalans en diverse processen.

Er gebeurt heel veel in dat lichaam van ons, ieder orgaan heeft zijn eigen functie en wil aanspraak maken op bepaalde nutriënten. Je kunt je dus wel voorstellen dat het lijf veel van je vraagt en dat de meest vitale organen, zoals de nieren en lever bijvoorbeeld, als eerst worden voorzien van essentiële nutriënten. Helaas heeft ons grootste orgaan, de huid, de laagste prioriteit en zullen essentiële voedingsstoffen als laatste naar de huid gaan. Dit betekent dat de meeste voedingsstoffen naar de organen gaan met de hoogste prioriteit en dat de huid onvoldoende voedingsstoffen krijgt wanneer men een onvolwaardig voedingspatroon naleeft.

Meer weten over de rol van voeding en voedingstekorten bij specifieke huidindicaties? Klik dan HIER voor onze geaccrediteerde opleidingen.

Naar opleidingen

Belang van voldoende voedingsstoffen

De huidbarrière bestaat uit lagen corneocyten die omringd zijn door een vetrijke matrix, namelijk cholesterol, ceramiden & triglyceriden. De structuur is te vergelijken met een muur van bakstenen waarbij de matrix het cement is. De corneocyten bestaan voor het grootste deel uit bundels van keratine-eiwitten en die zijn ingebed in een matrix van onder andere het eiwit ‘filaggrine’. De matrix wordt ook wel de ‘natural moisturising factor’ genoemd. Hoe dikker de hoornlaag, hoe beter de barrière. De vetten in de hoornlaag zijn de grootste beschermingsfactor tegen het binnendringen van stoffen uit de omgeving en je kunt je dus wel voorstellen dat het belangrijk is om deze barrière optimaal te voeden. Om ervoor te zorgen dat dit gebeurt is het van essentieel belang om voldoende macro- en micronutriënten binnen te krijgen. Met de topische behandeling van de huid, dus bijvoorbeeld door het smeren van een crème, kunnen alleen de vetachtige stoffen de huid binnendringen. Dit betekent dat de in water-oplosbare voedingsstoffen niet via buitenaf naar binnen kunnen komen en dat deze stoffen dus echt van binnenuit de huidcellen dienen te bereiken.

En dat het binnenkrijgen van de juiste, combinatie van, voedingsstoffen bijdraagt aan huiverbetering is in meerdere onderzoeken bevestigd.

Wat zegt de wetenschap?

Onderzoekers hebben aangetoond dat een betere naleving van de Nederlandse richtlijnen ‘Goede Voeding’ significant geassocieerd is met minder rimpels bij vrouwen. Vitamines in een gezond dieet bieden bescherming tegen huidveroudering veroorzaakt door de zon. Bovendien zouden ze de collageenproductie & DNA-herstelmechanismen stimuleren en een disbalans van omega-6-vetzuren & omega-3-vetzuren kan het lichaam als het ware in een inflammatoire toestand duwen, waardoor de ernst van acne negatief beïnvloed kan worden. Wetenschappers suggereren dat de ernst van acne aanzienlijk kan verminderen door een verlaging van omega-6 inname en verhoogde inname van omega-3.

Wanneer kies ik voor een supplement?

Indien je een volwaardig, gezond én gevarieerd eetpatroon naleeft is het niet altijd nodig om extra supplementen te slikken. Toch is er een groot aantal mensen dat de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid niet behaalt. Maar liefst 95% van de Nederlanders haalt zelfs de ADH van groenten, 250 gram per dag, niet. Tevens zien we dat de gemiddelde Nederlander te hoog zit wat betreft de verzadigde vetten, de totale hoeveelheid vet en alcohol. De inname van voedingsvezels en alfa-linoleenzuur, omega-3-vetzuren daarentegen ligt over het algemeen te laag. Dit betekent dat er al gauw een tekort ontstaan aan de essentiële nutriënten en dat een tekort in de huid op de loer ligt. Een doffe, grauwe en droge huid kan hiervan het gevolg zijn. Het is daarom belangrijk om ervoor te zorgen dat de huid wél de benodigde voedingsstoffen toegereikt krijgt, van zowel buitenaf als binnenin.

Een supplement wordt vaak gebruikt in combinatie met de topische behandeling van de huid. Het is dus niet zo dat wanneer je een supplement slikt, je kunt stoppen met het smeren van een passende crème of serum en dat je de huid niet meer hoeft te (laten) reinigen en behandelen. In tegenstelling tot een crème of serum zorgt een supplement er namelijk voor dat de huid van binnenuit gevoed wordt met de voedingsstoffen die ze nodig heeft. Het is hierbij van belang dat het supplement ingrediënten bevat die wetenschappelijk bewezen zijn, in de juiste doseringen en verbindingen, zodat ze de huid daadwerkelijk bereiken.


Bij het behandelen van de huid voor huidverbetering, kunnen ook medicijnen worden ingezet. Denk bijvoorbeeld aan Isotretinoïne, dit is een geneesmiddel dat wordt voorgeschreven tegen ernstige vormen van acne. Hierbij wordt geadviseerd om uit de zon te blijven gedurende de behandeling met het middel. Krijgt men niet voldoende vitamine D binnen, dan zou dit uiteindelijk invloed kunnen hebben op de voedingsstatus en in het ergste geval kunnen leiden tot een tekort.
Krijgt iemand Isotretinoïne voorgeschreven, dan moet nagegaan worden in hoeverre de klant voldoende vitamine D vanuit de voeding binnenkrijgt, zodat er bepaald kan worden of suppletie met vitamine D nuttig kan zijn. Dit geldt ook voor andere vormen van medicatie. Ga daarom altijd na of er sprake is van een mogelijke invloed op de voedingsstatus. 

Een ander voorbeeld is de anticonceptiepil waarbij langdurige gebruikers een verhoogd risico hebben op een magnesium en foliumzuur tekort. Als eerste kan dan gekeken worden naar hoe de inname van deze nutriënten geoptimaliseerd kan worden. Dreigt er toch een tekort? Dan kan suppletie mogelijk (tijdelijk) ondersteunen bij het behoud van een gezonde voedingsstatus.

Conclusie

Het is van essentieel belang dat je er te allen tijde voor zorgt dat het lichaam de juiste hoeveelheid voedingsstoffen binnenkrijgt die ze nodig heeft om alle processen goed te laten verlopen. Een supplement kan uitkomst bieden als het aankomt op huidverbetering van binnenuit. De stoffen die niet van buitenaf opgenomen kunnen worden, kunnen middels suppletie wel de huid bereiken. Ook wanneer er bijvoorbeeld medicatie gebruikt wordt die een risico vormen voor de voedingsstatus in het lichaam kan het raadzaam zijn om suppletie in te zetten. Wanneer je twijfelt over de voedingsstatus of de inname van bepaalde nutriënten kan  het nuttig zijn om een diëtist of andere voedingsdeskundige in te schakelen. Hij of zij weet precies welke voeding rijk is aan bepaalde nutriënten en hoe de voeding veilig kan worden aangevuld met supplementen.